مقاله نویسی

چگونه موضوع مقاله را انتخاب کنیم؟

در ابتدا گام های انتخاب موضوع به ترتیب زمانی توضیح داده شده است. اگرچه به ندرت دیده شده است که نویسندگان از گام های شسته رفته ای استفاده کنند، اما قویا توصیه می شود تا به ترتیب این گام ها را طی کنید. نگران نباشید اگر خود را در موقعیتی یافتید که بارها یک مرحله را تکرار کردید و یا دو مرحله را هم زمان انجام می دهید.

همان‌طور که می دانید ترجمه ماشینی، مثل ترجمه گوگل ترنسلیت، همواره ایرادهایی دارد. به عبارت ساده، هیچ ترجمه‌ای جای ترجمه انسانی را نمی‌گیرد. اگر می‌خواهید ترجمه‌تان را مترجمی کاربلد و حرفه‌ای انجام دهد، می‌توانید به شبکه مترجمین ایران، بزرگ‌ترین سایت تخصصی ترجمه در ایران، اطمینان کنید. همواره، برندهای معتبری مانند سامسونگ، مزدا و هواوی به ما اعتماد کرده‌اند و ترجمه‌شان را به مترجمین مجرب ما سپرده‌اند. ما بیش از 45,000 مترجم داریم که هر کدام در رشته‌‌های تخصصی مشخصی تبحر دارند. برای مثال، محتوای تخصصی حوزۀ صنایع را به مترجمی می‌سپاریم که در این رشته تحصیل کرده است یا این‌که مسلط به متون این حوزه است. برای استفاده از خدمات ترجمه مقاله، ترجمه متن، ترجمه کتاب، ترجمه سایت، ترجمه کاتالوگ و بروشور و حتی ترجمه همزمان، کافی است وارد سایت شبکه مترجمین ایران شوید و سفارش‌تان را ثبت کنید. ثبت نام و آپلود فایل در سایت شبکه مترجمین ایران

 

برای مثال، فرض می کنیم موضوع خود را انتخاب کردید، موضوع را به یک مسئله جزیی تر محدود کردید و تز پایان نامه خود را نوشته اید. پس برای جمع آوری اطلاعات اقدام می کنید. وقتی به منابع رجوع می کنید  ممکن است اطلاعات و منابع زیادی پیدا کنید یا اصلا منبع معتبری را پیدا نکنید. در این شرایط، ممکن است به مرحله قبل برگردید و تز خود را تغییر دهید تا در مسیر جدیدی قرار گیرید.

مثال دیگری که بسیار اتفاق می افتد این است که زمانی که فکر می کنید تمامی مطالب مورد نیاز را یافته اید و شروع به نوشتن پیش نویس می کنید، متوجه می شوید که نکته ی کلیدی از اطلاعات و جزییات مهمی را فراموش کرده اید. بنابراین دوباره به مرحله جمع اوری اطلاعات برمیگردید.  اگر چه دوبار مراحل را تکرار می کنید ولی ازین بابت نگران نباشید.

در اینجا مراحل انتخاب موضوع مقاله به ترتیب گفته شده است. اما به یاد داشته باشید این مراحل ممکن است برای همه مناسب نباشد. در واقع بهترین کسی که می تواند بهترین راه را تشخیص دهد خودتان هستید.

  • طوفان ذهنی: نوشتن با فکر کردن آغاز می شود. برای انتخاب به موضوع باید خودتان را به عنوان یک منبع از تجربیات، دانش، دیده ها و شنیده ها بدانید. و با توجه به ویژگی های خود موضوع را انتخاب کنید. یک طوفان ذهنی ایجاد کنید. لیستی از موضوعات را از کتاب و اینترنت و از ذهن خود درست کنید.
  • پارامتر های خود را در نظر بگیرید.
  • زمان: مدت زمانی که می توانید برای نوشتن مقاله صرف کنید را در نظر بگیرید. بعضی موارد مانند یافتن منابع خارج از کنترل شما می باشد. مهم است که موضوعی را انتخاب کنید که در زمان تخصیص داده شده بتوان تکمیل کرد
  • اندازه: طول مقاله یا همان تعداد صفحه های مقاله را یکی از موارد انتخاب موضوع قرار دهید.
  • تحقیق: نوع تحقیق در موضوع مقاله بسیار تاثیرگذار است. به عنوان مثال، انتخاب شما مشخص می کند که شما به منابع اولیه مانند نامه ها، مصاحبه و گزارشات عینی احتیاج دارید یا نه. مثلا اگر مقاله شما راجع به شعر های شکسپیر باشد، منابع اولیه کمی در این رابطه وجود دارد که خواندن آنها سخت است. برعکس، اگر مقاله شما لازم باشد تا از منابع دست دوم مانند متن ها ی انتقادی استفاده کند، کار شما بسیار راحت تر خواهد بود.
  • منابع: تعداد منابعی که باید استفاده شود و در دسترس هستند، فاکتور دیگری در انتخاب موضوع است. اگر به کتابخانه دانشگاه یا دیتابیس بزرگی از مقالات دسترسی دارید، احتمالا می توانید اطلاعات لازم را پیدا کنید. در غیر اینصورت کار مقداری برای شما سخت خواهد شد. ممکن است به آزمایش، مصاحبه و نظرسنجی احتیاج پیدا کنید.

 

  • موضوع ها را ارزیابی کنید.

برای انتخاب موضوع نباید نه به عجله عمل کرد و نباید زمان زیادی را برای موضوع مقاله صرف کرد. در اینجا شش راه برای تسهیل این راه وجود دارد:

  • هدفتان را درنظر بگیرید
  • بر مخاطبان خود تمرکز کنید.
  • موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید.
  • به موضوعات داغ روز آگاه باشید.
  • متوجه باشید که همه سوالات دارای جواب نیستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا