مقاله نویسی
موضوعات داغ

آموزش گوگل اسکولار ، راهنمای کامل تنظیمات گوگل اسکالر فارسی

گوگل اسکولار چیست؟

گوگل اسکولار (Google Scholar) موتور جستجوی دانشگاهی رایگانی است که آن را می‌توان نسخه دانشگاهی گوگل در نظر گرفت. این موتور جستجو به جای اینکه همه اطلاعات ایندکس‌شده در وب را جستجو کند، مخزن‌های ناشرین، دانشگاه‌ها یا وب‌سایت‌های دانشگاهی را جستجو می‌کند. این مخزن در واقع زیرمجموعه کوچک‌تری از مخزنی است که گوگل در آن جستجو می‌کند. همه این کارها به صورت خودکار انجام می‌شود، اما همچنان اکثر نتایج جستجو معمولاً منابع دانشگاهی قابل اعتماد هستند.

همان‌طور که می دانید ترجمه ماشینی، مثل ترجمه گوگل ترنسلیت، همواره ایرادهایی دارد. به عبارت ساده، هیچ ترجمه‌ای جای ترجمه انسانی را نمی‌گیرد. اگر می‌خواهید ترجمه‌تان را مترجمی کاربلد و حرفه‌ای انجام دهد، می‌توانید به شبکه مترجمین ایران، بزرگ‌ترین سایت تخصصی ترجمه در ایران، اطمینان کنید. همواره، برندهای معتبری مانند سامسونگ، مزدا و هواوی به ما اعتماد کرده‌اند و ترجمه‌شان را به مترجمین مجرب ما سپرده‌اند. ما بیش از 45,000 مترجم داریم که هر کدام در رشته‌‌های تخصصی مشخصی تبحر دارند. برای مثال، محتوای تخصصی حوزۀ صنایع را به مترجمی می‌سپاریم که در این رشته تحصیل کرده است یا این‌که مسلط به متون این حوزه است. برای استفاده از خدمات ترجمه مقاله، ترجمه متن، ترجمه کتاب، ترجمه سایت، ترجمه کاتالوگ و بروشور و حتی ترجمه همزمان، کافی است وارد سایت شبکه مترجمین ایران شوید و سفارش‌تان را ثبت کنید. ثبت نام و آپلود فایل در سایت شبکه مترجمین ایران

استفاده از گوگل اسکولار به سادگی گوگل عادی نیست. پس با ما همراه باشید تا تمام ریزه‌کاری‌ها و ترفندهای سرچ پیشرفته در گوگل اسکولار را به شما بگوییم.

 

توجه داشته باشید که ترجمه تخصصی و نویسه‌گردانی بهتر برای Google Scholar به صورت گوگل اسکالر است، اما با توجه به عمومیت واژه اسکولار ما در این مقاله از هر دو صورت نویسه‌گردانی استفاده کرده‌ایم.

با این حال، گوگل در برابر پایگاه‌های داده دانشگاهی اشتراکی سازمان‌یافته‌تر مثل Scopus و Web of Science دقت کمتری در لحاظ کردن نتایج جستجو دارد، پس بهتر است خودتان اعتبار منابع لینک‌شده به گوگل اسکالر را ارزیابی کنید.

تاریخچه‌ای کوتاه از گوگل اسکولار

مبدع اصلی گوگل اسکالر آنورگ آچاریا است، که از همان سال ۲۰۰۴ که تیم گوگل اسکالر شکل گرفت در آن حضور داشت. در ادامه، گاه‌شماری کوتاه از به‌روزرسانی‌های گوگل اسکولار آمده است:

  • ژوئن 2010: عرضه Google Scholar Alerts
  • نوامبر 2011: عرضه Google Scholar Citations
  • آپریل 2012: عرضه Google Scholar Metrics برای اولین بار
  • می 2012: تغییر بنیادی رابط کاربری گوگل اسکولار
  • اکتبر 2012: قابلیت استناد معرفی شد و واکشی استنادهای MLA، APA یا شیکاگو از مقالات امکان‌پذیر شد.
  • نوامبر 2013: عرضه Google Scholar Library که این امکان را به کاربران می‌دهد که مقالات یافت‌شده در گوگل اسکولار را در کتابخانه شخصی خود ذخیره کنند.
  • ژوئن 2016: پیشنهادهای عبارت جستجو مثل همان پیشنهادهایی که در جستجوهای گوگل می‌شناسیم برای گوگل اسکالر نیز در دسترس قرار گرفت.
  • آگوست 2016: امکان افزودن برچسب به مقالات ذخیره‌شده در کتابخانه شخصی گوگل اسکالر کاربر.
  • سپتامبر 2017: بازطراحی صفحه نتایج گوگل اسکولار
  • مارس 2018: بهبود تجربه کاربری تلفن‌های همراه
  • آگوست 2018: عرضه 2018 Scholar Metrics
  • برای کسب اطلاعات بیشتر، به وبلاگ گوگل اسکالر مراجعه کنید.
برای مشاهده بهتر جزئیات تصاویر این مقاله روی آنها کلیک کنید.

صفحه خانه گوگل اسکولار

صفحه خوشامدگویی گوگل اسکالر: اگر در پروفایل گوگل اسکالر خود وارد شده باشید، می‌توانید لیستی از مقالات پیشنهادشده مشاهده کنید.

تصویر صفحه نمایش جست و جوی گوگل اسکولار به فارسی

عبارت جالب «ایستادن بر شانه غول» استعاره‌ای از به دست آوردن حقایق جدید بر پایه اکتشافات و نتایج دانشمندان در سال‌های قبل است. ایزاک نیوتون در نامه‌ای از این تعبیر استفاده کرد که اگر افق‌های دورتری را دیدم به این علت بود که بر شانه غول ایستاده بودم.

چرا پیدا کردن مقالات پژوهشی در گوگل اسکالر بهتر از گوگل «عادی» است؟

همه از گوگل برای جستجوهای روزانه‌مان استفاده می‌کنیم، پس چه لزومی دارد به سمت گوگل اسکالر برویم؟
یکی از مزایای جستجو و سرچ در گوگل اسکالر این است که رابط آن برای کاربرهای گوگل آشنا و راحت است. بنابراین، یادگیری یافتن اطلاعات دانشگاهی آسان‌تر می‌شود. چند تفاوت مفید با جستجوی عادی گوگل وجود دارد، شامل:

  • گزینه کپی کردن استنادهای قالب‌بندی‌شده به سبک‌های مختلف شامل MLA و APA
  • برون‌ریزی داده‌های کتاب‌شناختی (BubTeX، RIS) برای استفاده با نرم‌افزار مدیریت منابع
  • لینک‌هایی که این امکان را می‌دهند تا بررسی کنید در کار تحقیقاتی لیست‌شده به چه کارهای تحقیقاتی دیگری استناد شده است.
  • لینک‌هایی که این امکان را می‌دهند تا به راحتی نسخه‌های کامل مقاله مورد نظر را پیدا کنید

گرچه جستجو در گوگل اسکالر رایگان است، اکثر محتوا به رایگان در دسترس نیست. با این حال، گوگل تمام سعیش را می‌کند تا کپی‌های مقالات محدود را در مخازنی عمومی پیدا کند که اغلب حاوی پیش‌نویس‌های اولیه (نسخه‌های پیش از انتشار) هستند. اگر در مؤسسه‌ای دانشگاهی یا تحقیقاتی هستید، از طرفی نیز می‌توانید اتصال کتابخانه‌ای راه‌اندازی کنید که اقلامی را برجسته می‌سازد که از طریق اشتراک‌های مؤسسه‌تان در دسترس هستند.

صفحه نتایج جستجوی گوگل اسکولار

از آنجایی که جستجو در گوگل اسکالر مثل جستجو در گوگل آسان است، بهترین کار این است که همین حالا دست به کار شوید و آن را امتحان کنید.

نتایج جستجوی گوگل اسکولار برای machine و learning
نتایج جستجوی گوگل اسکولار برای machine و learning

البته گوگل اسکولار نتایج سرچ فارسی را هم نشان می‌دهد. مثلاً می‌توان عبارت یادگیری ماشین را هم جستجو و نتایج فارسی آن را مشاهده کرد. برای اینکار بهتر است زبان سایت را روی FA تنظیم کنید، در اینصورت هم اطلاعات قالب سایت به صورت فارسی نشان داده می‌شود و هم اینکه نتایج در پایگاه‌های ایرانی نشان داده می‌شود. به هر حال، باید به این نکته توجه کرد که جستجوی فارسی در سایت‌های فارسی نتایج محدودتری نسبت به پایگاه‌های بین‌المللی بر می‌گرداند.

نتایج جستجو برای عبارت یادگیری ماشین در گوگل اسکالر فارسی
نتایج جستجو برای عبارت یادگیری ماشین در گوگل اسکالر فارسی

در ادامه به شرح نتایج جست و جوی گوگل اسکولار می‌پردازیم. بیاید این کار را برای نتیجه اول انگلیسی انجام دهیم:

دو خط اول: اطلاعات کتاب‌شناختی اصلی

دو خط اول نتایج جستجوی گوگل اسکالر نشان‌دهنده اطلاعات کتاب‌شناختی اصلی است: عنوان، نویسنده‌ها، نام ژورنال، سال انتشار

اطلاعات کتاب‌شناختی اصلی
اطلاعات کتاب‌شناختی اصلی

دو خط اول هر نتیجه عنوان سند (مثلاً، مقاله، کتاب، فصل یا گزارش) را در اختیار می‌گذارد. دومین خط اطلاعات کتاب‌شناختی درباره سند را در اختیار می‌گذارد، که به ترتیب عبارتند از: نویسنده(ها)، ژورنال یا کتابی که در آن ظاهر شده است، سال انتشار، و ناشر.
کلیک روی لینک عنوان باعث می شود به صفحه ناشر وارد شوید که در آن ممکن است قادر به دسترسی به اطلاعات بیشتر درباره سند، شامل چکیده، و گزینه دانلود PDF سند باشید.

شما می توانید پس از پیدا کردن مقاله و متن دلخواه خود به زبان انگلیسی از خدمات ترجمه دانشگاهی برای ترجمه و برگرداندن متن مورد نظر خود به زبان فارسی اقدام کنید.

گزینه‌های دسترسی سریع به متن کامل در گوگل اسکولار

گزینه‌های دسترسی سریع به متن کامل
گزینه‌های دسترسی سریع به متن کامل

برای بعضی از ورودی‌ها، گوگل اسکولار لینکی به متن کامل (یا PDF یا HTML) در اختیار می‌گذارد.
در قسمت سمت راست ورودی گزینه‌های سرراست‌تر به دست آوردن متن کامل سند وجود دارد. در این مثال، گوگل همچنین نسخه PDF سند میزبانی‌شده در در پایگاه jmlr.org را پیدا کرده است که برای عموم در دسترس است. توجه کنید که تضمینی وجود ندارد که نسخه نهایی منتشر‌شده مقاله در ژورنال ارائه شود. یعنی ممکن است فقط بتوانیم نسخه پیش‌نویس مقاله را دانلود کنیم و دسترسی و دانلود متن کامل مقاله به نسخه نهایی امکان‌پذیر نباشد.

اگر کمی خوش‌شانس باشیم گوگل اسکولار کتاب قابل دانلود هم جستجو می‌کند. مثلاً نتیجه اول در عکس بالا یک کتاب کامل در حوزه تخصصی یادگیری ماشین است که با کلیک روی لینک PDF می‌شود کتاب مربوطه را به رایگان دانلود کرد.

خط آخر: عدد «استنادشده توسط » (Cited by) و سایر لینک‌های مفید در گوگل اسکولار فارسی

این قسمت به سوال سایتیشن گوگل اسکولار جواب می‌دهد. اگر به دنبال سایتیشن در گوگل اسکالر هستید باید یه خط آخر در هر نتیجه خیلی بیشتر توجه کنید. اعمال اضافی عبارتند از بازیابی استنادهای قالب‌بندی شده در قالب‌های شناخته‌شده‌ای چون APA، MLA و شیکاگو، و ارزیابی مقاله‌های استنادشده و مرتبط.

تعداد سایتیشن مقاله و سایر لینک‌های مفید
تعداد سایتیشن مقاله و سایر لینک‌های مفید

زیر اسنیپت/چکیده متن می‌توانید چند لینک مفید بیابید. اولین مورد، لینک «استنادشده توسط» است که سایر مقالاتی را که به این منبع استناد (در اصطلاح دانش‌پژوهان آن را سایت) کرده‌اند نشان می‌دهد. (مثلا در عکس بالا نوشته شده Cited by 19692 یعنی این مقاله این تعداد سایتیشن داشته است.) این قابلیت فوق‌العاده است و به شکل‌های مختلف می‌تواند کمک‌تان کند. اول، روش خوبی برای پیگیری تحقیق جدیدتری است که به این مقاله ارجاع داشته است، و دوم، سایر پژوهش‌هایی که به سند مورد نظر استناد کرده‌اند باعث افزایش اعتبار آن می‌شوند. اما توجه داشته باشید که در نوع انتشار تأخیر وجود دارد. بنابراین، مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است تعداد استنادهای (سایتیشن‌های) خیلی زیادی نخواهد داشت. انتشار اکثر مقالات حداقل ۶ ماه طول می‌کشد. بنابراین، حتی اگر مقاله‌ای در حال استفاده از منبع مورد نظر بوده باشد، مقاله جدیدتر هنوز منتشر نشده است.

لینک نسخه‌ها (مثلا در تصویر بالا نوشته شده All 30 versions) سایر نسخه‌های مقاله یا سایر پایگاه‌های داده حاوی مقاله را نشان می‌دهد، که بعضی از آنها ممکن است دسترسی رایگان به مقاله ارائه کنند.

جای خوشحالی باقی است. اگر لینک دانلود برای یک مقاله فعال نبود، ممکن است در قسمت نسخه‌ها بتوانید مقاله قابل دانلود را پیدا کنید!

یک لینک بسیار مهم آیکون نقل قول است. کلیک روی آیکون نقل قول پنجره پاپ‌آپ با قالب‌های رایج استناد، مثل MLA، APA، شیکاگو، هاروارد و ونکوور، نشان می‌دهد که ممکن است کپی و الصاق شده باشند. با این حال، توجه کنید که داده‌های استناد گوگل اسکالر بعضی اوقات ناقص است و، از این رو، اغلب بهتر است این داده‌ها در منبع بررسی شوند؛ یعنی با دنبال کردن لینک عنوان به وب‌سایت ناشرین. پنجره پاپ‌آپ «استناد» از طرفی نیز شامل لینک‌هایی برای برون‌ریزی داده‌های استناد به صورت فایل‌های BibTeX یا RIS است که هر ابزار مدیریت منابع اصلی‌ای قادر به درون‌ریزی‌شان است.

انواع فرمت‌های استناددهی به مقاله
انواع فرمت‌های استناددهی به مقاله

گوگل اسکولار بازیابی استنادهای قالب‌بندی‌شده در قالب‌هایی مثل APA، MLA، شیکاگو، هاروارد و ونکوور، را امکان‌پذیر می‌سازد. می‌توانید به تفاوت‌های جزئی در ترتیب اجزای یک استناد را در این پنجره ملاحظه کنید. البته اگر در حال ترجمه مقاله‌ از فارسی به انگلیسی برای ژورنال‌های انگلیسی هستیم، باید منابع را مطابق با درخواست ژورنال مربوطه تنظیم کنیم.

اگر در حال نوشتن مقاله تخصصی خود هستید، خواندن مقالات زیر برای شما مفید خواهد بود:

نکات حرفه‌ای و تنظیمات پیشرفته گوگل اسکولار

در این قسمت به تنظیمات پیشرفته سرچ در گوگل اسکالر می‌پردازیم. گرچه گوگل هر جستجو را به حداکثر ۱۰۰۰ نتیجه محدود می‌کند، با این حال، نتایج خیلی زیادی هستند و باید دنبال روشی مؤثر برای پیدا کردن مقالات مربوط باشید. لیستی از نکات حرفه‌ای گردآوری کرده‌ایم که کمک‌تان می‌کند در وقت صرفه‌جویی کنید و کارآمدتر جستجو کنید:

  1. جستجوهای گوگل اسکالر حساس به بزرگی یا کوچکی حروف نیستند. این یعنی، جستجوی «Machine Learning» نتایجی یکسان با جستجوی «machine learning» خواهد داشت.
  2. به جای سرچ جمله کامل واژه کلیدی را جستجو کنید. فرض می‌کنیم موضوع تحقیق‌تان درباره ماشین‌های خودران است. برای جستجوی معمول در گوگل ممکن است چنین چیزی وارد کنیم: «وضعیت فعلی فناوری مورد استفاده برای ماشین‌های خودران چیست». در گوگل اسکولار نتایج خیلی جالبی برای این عبارت جستجو دریافت نخواهید کرد. ترفندی که می‌توانید به کار ببرید این است که لیستی از واژه‌های کلیدی، مثل ماشین‌های خودران، خودروهای بدون راننده، یا ماشین‌های بدون راننده، ایجاد کنند و آنها را جستجو کنید. گوگل اسکولار در این رابطه کمک‌تان می‌کند: اگر شروع به تایپ در فیلد جستجو کنید عبارات جستجوی مرتبط به شما پیشنهاد می‌شود!
  3. از علامت نقل قول برای تطابق دقیق استفاده کنید. اگر عبارت جستجو را داخل نقل قول بگذارید، می‌توانید دقیقاً چیزی را که در عنوان و متن اصلی سند به دنبالش هستید جستجو کنید. بدون علامت‌های نقل قول، گوگل اسکالر هر کلمه را جداگانه در نظر می‌گیرد. این یعنی، اگر عبارت پارک‌های ملی را جستجو کنید، این کلمه‌ها لزوماً در کنار هم ظاهر نخواهند شد. کلمه‌های گروهی و عبارات دقیق باید درون علامت‌های نقل قول قرار گیرند.
  4. برای اینکه مقالات منتشرشده در سالی خاص را دریافت کنید، به عبارت جستجو سال را اضافه کنید. جستجوی مثلاً عبارت «ماشین خودران ۲۰۱۵» مقالات یا کتاب‌های منتشرشده در سال ۲۰۱۵ را برمی‌گرداند.
  5. برای تنظیم نتیجه جستجو از کنترل‌های نوار کناری استفاده کنید. با استفاده از گزینه‌های پنل سمت چپ می‌توانید با محدودسازی سال‌های تحت پوشش جستجو، و لحاظ کردن یا نکردن پتنت‌ها، محدودیت‌های بیشتری روی نتایج جستجو اعمال کنید، و می‌توانید نتایج را بر اساس مرتبط بودن یا تاریخ مرتب کنید.
  6. برای کنترل بهتر جستجوها از عملگرهای منطقی استفاده کنید. جستجوها حساس به بزرگی یا کوچکی حروف نیستند، با این حال، می‌توانید از چند عملگر منطقی برای کنترل جستجو استفاده کنید که باید با حروف بزرگ نوشته شوند.
    • با عملگر AND، هر دوی کلمه‌ها یا عبارات طرفین این عملگر باید در نتایج وجود داشته باشند.
    • عملگر NOT را می‌توان قبل از کلمه یا عبارتی گذاشت که می‌خواهید در نتایج لحاظ نشوند.
    • عملگر OR به هر دو کلمه یا عبارت طرفین این عملگر اهمیتی یکسان می‌دهد و هر یک از این کلمات یا عبارات می‌توانند در نتایج ظاهر شوند.

اگر تعدد این گزینه‌ها سردرگم‌تان کرده است، در ادامه چند نمونه آمده است:

عبارات جستجوی نمونه زمان استفاده و نتیجه
“alternative medicine” مفاهیم چندکلمه‌ای مثل طب مکمل بهتر است به صورت عبارت دقیق جستجو شوند.

در غیر این صورت، گوگل اسکولار نتایجی را نشان خواهد داد که حاوی کلمه مکمل و یا طب هستند.

“The wisdom of the hive: the social physiology of honey bee colonies” اگر به دنبال مقاله خاصی هستید و عنوان آن را می‌دانید، بهتر است برای تطابق دقیق آن را درون علامت‌های نقل قول قرار دهید.
author:”Jane Goodall” اکوئری مربوط به نویسنده‌ای خاص، مثلاً Jane Goodall.
کوئری‌های “J Goodall” یا “Goodall” هم نتیجه می‌دهد، اما دقت کمتری دارد.
“self-driving cars” AND “autonomous vehicles” فقط نتایج نشان داده خواهند شد که حاوی هر دوی عبارات «ماشین‌های خودران» و «خودروهای بدون راننده» باشند.
dinosaur 2014 نتایج جستجو را به مقالاتی درباره دایناسورها محدود می‌کند که در سال ۲۰۱۴ منتشر شده‌اند.

رابط جستجوی پیشرفته

با استفاده از قابلیت جستجوی پیشرفته می‌توانید کنترل دقیق‌تری روی جستجوی‌تان داشته باشید.

اگر در مرحله بررسی جستجوی اطلاعات هستید، جستجوی پیشرفته می‌تواند از پیش اطلاعات حاصل را محدود کند، اما اگر با نتایجی که بازگردانده خواهد شد آشنا هستید، ابزارهای جستجوی پیشرفته کنترل‌های بیشتری در جستجو برای‌تان فراهم می‌سازند تا بتوانید نتایجی مرتبط‌تر به دست آورید. با کلیک روی منوی همبرگری سمت چپ بالا و انتخاب گزینه «جستجوی پیشرفته یا Advanced Search» می‌توانید به این قابلیت دسترسی یابید.

سرچ پیشرفته گوگل اسکولار برای ترجمه تخصصی مقالات دانشگاهیدیدن این منو به زبان فارسی به درک بهتر فیلدهای آن کمک می‌کند.

تصویر گوگل اسکولار فارسی برای سرچ پیشرفته
رابط جستجوی پیشرفته گوگل اسکولار

سفارشی‌سازی تنظیمات و گزینه‌های جستجو در گوگل اسکولار

تغییر تنظیمات پیشرفته گوگل اسکولار برای دریافت نتایج بهتر ضروری نیست، اما امکان سفارشی‌سازی بیشتر را می‌دهد، شامل فعال‌سازی یکپارچه‌سازی‌های کتابخانه که در بالا ذکر شد. برای دسترسی به منوی تنظیمات می‌توانید وارد منوی همبرگری واقع در سمت چپ بالای صفحه گوگل اسکالر شوید. این تنظیمات به پنج بخش تقسیم می‌شوند:

  • نتایج جستجو – این بخش معمول‌ترین کنترل‌‌ها را دارد، شامل:
    • مجموعه‌های مورد نظر برای جستجو – به طور پیش‌فرض گوگل اسکالر مقالات را جستجو می‌کند و پتنت‌ها را لحاظ می‌کند، اما اگر علاقه‌ای به پتنت‌ها ندارید یا اگر مایلید اغلب سوابق قضایی را جستجو کنید، این پیش‌فرض را در اینجا می‌توانید تغییر دهید.
    • مدیریت کتاب‌شناسی – اگر از ابزار مدیریت منابع دانشگاهی‌ای غیر از Paperpile استفاده می‌کنید، می‌توانید برون‌ریزی قالب داده‌های استناد را از طریق اشتراک «مدیریت کتاب‌شناسی» امکان‌پذیر سازید. گزینه‌های موجود عبارتند از BibTex (برای ویراستارهای Latex)، EndNote (برای EndNote)، RefMan (برای RefMan، Zotero، Mendeley و غیره) و RefWorks.
  • زبان‌ها – اگر می‌خواهید در نتایج فقط مقالات یا کتاب‌هایی نشان داده شوند که به زبان‌های مورد نظر نوشته شده‌اند، از این گزینه استفاده کنید.
  • لینک‌های کتابخانه – همان‌طور که اشاره شد، گوگل اسکولار دریافت متن کامل مقالات را از طریق اشتراک‌های مؤسسه مورد نظر (در صورت وجود) امکان‌پذیر می‌سازد. به منظور دریافت لینک مرتبط در نتایج، مؤسسه‌(ها)ی مورد نظر را در اینجا جستجو و اضافه کنید.
  • دکمه – دکمه اسکالر در واقع افزونه کروم است که به نوار ابزارتان کادر جستجوی کشویی اضافه می‌کند. از طریق این کادر می‌توانید در هر وب‌سایتی که هستید گوگل اسکالر را جستجو کنید. علاوه بر این، اگر متنی در صفحه وب انتخاب کرده باشید و روی این دکمه کلیک کنید، نتایج جستجوی متن انتخاب‌شده نمایش داده خواهد شد.

نکته: در صورتیکه به ترجمه فوری هرگونه مقاله یا متن از انگلیسی به فارسی یا فارسی به انگلیسی احتیاج داشتید، شبکه مترجمین ایران در اسرع وقت با بهترین کیفیت این کار را برای شما انجام می‌دهد.

استفاده از قابلیت «کتابخانه من» برای نشان کردن مقالاتی که می‌خواهید بعداً بخوانید

در صورت ورود به حساب کاربری‌تان، گوگل اسکالر چند ابزار ساده برای پیگیری و سازمان‌دهی مقالات پیداشده در اختیار می‌گذارد.
اگر از ابزار مدیریت منابع دانشگاهی کامل استفاده نمی‌کنید، این امکان می‌تواند مفید باشد.

همه نتایج جستجو شامل دکمه «ذخیره» در انتهای ردیف پایین لینک‌ها، با کلیک روی این گزینه به «کتابخانه من» My Library اضافه می‌شوند.
برای اینکه راحت‌تر بتوانید ساختاری فراهم سازید، می‌توانید برچسب ایجاد کنید و به اقلام موجود در کتابخانه خود اعمال کنید. برچسب‌های اعمال‌شده در انتهای عناوین مقاله نشان داده خواهند شد. برای مثال، مقاله به مقاله زیر برچسب «RNA» اختصاص یافته است:
ورودی کتابخانه من گوگل اسکولار با برچسب RNA.
با کتابخانه گوگل اسکالر خود می‌توانید از طرفی نیز فراداده‌های (متادیتا) مرتبط با عناوین را ویرایش کنید. به این دلیل که داده‌های استناد گوگل اسکولار اغلب ایراد دارند، این قابلیت عموماً ضروری است.

گستره و محدودیت‌های گوگل اسکولار

هیچ اطلاعیه رسمی‌ای درباره اندازه ایندکس جستجوی اسکالر وجود ندارد، اما بر اساس منابع غیررسمی حدود ۱۶۰ میلیون برآورد شده است، و انتظار می‌رود هر سال چند میلیون به آن اضافه شود. با این حال، گوگل اسکولار همه منابعی را که ممکن است در کاتالوگ کتابخانه محلی‌تان جستجو کنید بر نمی‌گرداند. برای مثال، پایگاه داده کتابخانه‌ای ممکن است پادکست‌ها، ویدئوها، مقالات، آمارها یا مجموعه‌های ویژه را بر گرداند. در حال حاضر، گوگل اسکالر فقط انواع محتوای منتشرشده زیر را در اختیار دارد:

  • مقالات نشریات علمی: مقالاتی که در نشریات علمی چاپ شده‌اند، که از مقالات نشریات علمی معتبر داوری گرفته، تا نشریات علمی نامعتبر و آرشیوهای قبل از چاپ متغیرند.
  • کتاب‌ها: لینک به نسخه محدود کتاب‌هایی که گوگل ارائه می‌‌کند.
  • فصل‌های کتاب: فصل‌های کتاب مورد نظر که بعضی اوقات به صورت الکترونیک هم در دسترسند.
  • بررسی‌های کتاب: بررسی‌های کتاب‌ها، که البته همیشه معلوم نیست که بررسی از نتیجه جستجو است یا خیر.
  • مجموعه مقالات کنفرانس‌ها: مقالاتی که به عنوان بخشی از کنفرانس نوشته شده‌اند، و معمولاً به عنوان بخشی از ارائه کنفرانس به کار می‌روند.
  • احکام قضایی
  • پتنت‌ها (گواهی‌های ثبت اختراع): اگر این گزینه در تنظیمات جستجو انتخاب شده باشد، گوگل اسکولار فقط پتنت‌ها را جستجو می‌کند.

اطلاعات موجود در گوگل اسکالر توسط متخصصین کاتالوگ نمی‌شود. کیفیت فراداده‌ها به شدت وابسته به منبعی است که گوگل اسکولار از آن اطلاعات را به دست می‌آورد. نحوه جمع‌آوری و ایندکس اطلاعات در پایگاه‌های داده دانشگاهی، مثل Scopus یا Web of Science، فرایندی کاملاً‌ متفاوت است.

جایگزین‌های گوگل اسکالر چه ابزارهایی هستند

گوگل اسکولار پرکاربردترین موتور جستجوی دانشگاهی است، اما تنها موتور جستجو نیست. موتور جستجوی مایکروسافت آکادمیک (Microsoft Academic) یکی از گزینه‌ها است که بعد از راه‌اندازی دوباره در سال ۲۰۱۵ نزدیک‌ترین رقیب محسوب می‌شود.

جدیدترین این موتورهای جستجو سمانتیک اسکولار (Semantic Scholar) است که توسط مؤسسه تحقیقاتی غیرانتفاعی هوش مصنوعی آلن توسعه یافته است. در حال حاضر مجموعه نوشته‌های آن شامل حدود ۴۰ میلیون استناد در کامپیوتر می‌شود.

نسخه‌های مختص کشورهای مختلف گوگل اسکالر

  • scholar.google.fr: Sur les épaules d’un géant به زبان فرانسه
  • scholar.google.es (Google Académico): A hombros de gigantes به زبان اسپانیایی
  • scholar.google.pt (Google Académico): Sobre os ombros de gigantes به زبان پرتغالی
  • scholar.google.de: Auf den Schultern von Riesen به زبان آلمانی

گوگل انگرام | Google Ngram

گوگل انگرام ابزاری است که میزان فراوانی یک کلمه یا عبارت را در کتب منتشر شده نشان می‌دهد.
البته این ابزار از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند اما می‌تواند برای ترجمه مقاله به زبان‌ انگلیسی بسیار مفید باشد.
مزیت این ابزار نسبت به محقق گوگل در آن است که می‌توان همزمان چندین ویژگی عبارت را جستجو کرد.
بنابراین، اگر در حوزه مورد نظر شما کتاب بیشتر از مقاله منتشر می‌شود، اگر با موارد استفاده عبارات آشنایی کمتری دارید، تعداد گزینه‌های‌تان زیاد است و یا فکر می‌کنید روند استفاده از اصطلاح در سال‌های اخیر تغییر کرده است، گوگل انگرام بیشتر از گوگل محقق به شما کمک خواهد کرد.

همچنین، می‌توانید ابتدا با کمک انگرام گزینه‌های محتمل‌تر را پیدا کنید.
سپس با استفاده از گوگل محقق ببینید که در سال‌های اخیر کدام اصطلاح بیشتر در مقالات پژوهشی استفاده شده است.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم تا تمام ترفندهای سرچ پیشرفته در گوگل اسکولار به شما معرفی کنیم. احتمالا تا به حال توانسته‌اید مقاله تخصصی مورد نظر خود را از این پایگاه به دست بیاورید. حالا اگر به ترجمه مقاله خود نیاز دارید، می‌توانید انجام آن را به موسسه شبکه مترجمین ایران بسپارید. همچنین خدمات ویرایش فارسی و ویرایش انگلیسی ما مناسب کسانی است که می‌خواهند مقالۀ حرفه‌ای خود را در نشریات معتبر به چاپ برسانند.

آموزش ساخت پروفایل در گوگل اسکالر

چگونه در گوگل اسکولار اکانت بسازیم؟

آیا می‌دانستید که شما علاوه بر امکان جستجو در منابع بیشمار موجود در گوگل اسکالر می‌توانید برای خودتان حساب کاربر و پروفایل درست کنید؟ در این پروفایل فهرستی از مقالات منتشر شده شما نشان داده می‌شود و همچنین شاخص‌های استناددهی متنوعی برای شما محاسبه می‌شود.

با ساختن پروفایل گوگل اسکالر می‌توانید صفحه‌ای به رایگان برای خود ایجاد کنید که معرف شخصیت علمی شما باشد. این پروفایل در خود گوگل ایندکس می‌شود و با جستجوی اسم شما در گوگل به نمایش در می‌آید. بسیاری از کارها در گوگل اسکالر به صورت خودکار انجام می‌شود و پروفایل شما قابلیت بروزرسانی خودکار دارد.

ساخت پروفایل در گوگل اسکالر رایگان است. همچنین دسترسی به اطلاعات پروفایل برای همگان میسر است، این موضوع برخلاف پایگاه‌های تخصصی استنادی دیگر است که معمولا تنها با آی‌پی‌های تحت قرارداد مانند دانشگاه‌ها قابل دسترسی هستند.

قبلا مطلب جامعی درباره آموزش گوگل اسکولار منتشر کرده بودیم. حالا آماده‌ایم که پروفایل خودمان را در گوگل اسکار بسازیم.

چگونه در گوگل اسکولار حساب کاربری بسازیم؟

ساخت پروفایل در گوگل اسکالر آسان است و خیلی زمان نمی‌برد. فقط کافیست در ابتدا یک حساب گوگل داشته باشید. منظور همان اکانت جیمیل است. اگر دوست دارید این پروفایل با اکانت جیمیل فعلی شما ساخته نشود، باید حساب گوگل جدیدی برای گوگل اسکولار بسازید.

مراحل ساخت پروفایل گوگل اسکالر

1 . ایجاد حساب کاربری گوگل

اگر تا به حال حساب کاربری گوگل نداشته‌اید، می‌توانید در https://accounts.google.com/signup برای خودتان حساب ایجاد کنید. لینک فوق آدرس جیمیلی را به شما می‌دهد که می‌توانید از آن استفاده کنید و یا در صورت تمایل برای همیشه آن را نادیده بگیرید. این کار حدود 5 دقیقه زمان می‌برد.

2 . مقالات خود را پیدا کنید

از لینک https://scholar.google.com وارد گوگل اسکالر و سپس حساب کاربری خود در گوگل (سمت راست بالای صفحه) شوید و روی گزینهٔ “My Profile” کلیک کنید. این گزینه در سمت راست بالای صفحه یا داخل منو قرار دارد.

ساخت پروفایل گوگل اسکالر

مطابق دستورالعمل پیش بروید و این موارد را تکمیل کنید:

  • نام خود
  • دانشگاه
  • زمینه تحقیقاتی (می‌توانید چند کلمهٔ کلیدی را تایپ کنید و توصیه می‌شود که این کار را انجام دهید)
  • آدرس ایمیل دانشگاه (مخفی باقی می‌ماند اما برای تایید هویت شما الزامی است)
  • لینک صفحهٔ پروفایل دانشگاهی شما

تکمیل پروفایل گوگل اسکولار

سپس، گوگل اسکالر به دنبال مقالاتی می‌گردد که فکر می‌کند توسط شما نوشته شده است و از شما می‌پرسد که آیا این مقالات را به پروفایلتان اضافه کند یا خیر. برخی از مقالات ممکن است برای شما باشند اما برخی دیگر ممکن است توسط افرادی با تشابه اسمی نوشته شده باشند. البته گوگل در تمایز زمینه‌های تحقیقاتی بسیار عالی عمل می‌کند.

اگر مقاله‌ای دارید که در پروفایلتان وجود ندارد، می‌توانید با انتخاب گزینهٔ “Add” و سپس “Add articles” آن را جستجو کنید. عمل جستجو را می‌توانید با استفاده از عنوان مقاله یا کد DOI انجام دهید. اگر همچنان قادر به یافتن مقالهٔ خود نیستید و یا مقاله‌تان آنلاین نیست، می‌توانید با انتخاب گزینهٔ “Add” و سپس “Add article manually” مقالهٔ خود را ثبت کنید.

همینجا یادآوری کنیم، اگر قصد دانلود مقاله‌ با استفاده از DOI را دارید، می‌توانید به سایت پیپردانلودر مراجعه و از خدمات رایگان آن استفاده کنید.

در صورت تمایل می‌توانید به گوگل اجازه دهید تا لیست مقالات موجود در پروفایل شما را به‌صورت خودکار آپدیت کند (معمولاً اشتباهی رخ نمی‌دهد اما اگر مقاله‌ای به اشتباه به شما نسبت داده شد می‌توانید آن را حذف کنید).

در نهایت یک عکس حرفه‌ای و شیک! از خودتان را به پروفایل اضافه کنید.

3 . پروفایل خود را عمومی کنید

پروفایل خود را ذخیره کنید و سپس باکس کنار “Make my profile public” را علامت بزنید تا پروفایلتان عمومی شود. این کار بدان معنی است که پروفایلتان در نتایج جستجوهای گوگل نمایان می‌شود و پژوهش‌هایتان بیشتر در معرض دید قرار می‌گیرند. زمانی که پروفایل خود را فعال کنید، گوگل اسکالر به طور خودکار گزینه‌های پیشنهادی از استنادات جدید به کارتان را به شما ارائه می‌کند (روی دکمهٔ “Follow” کلیک کنید)

پس از تکمیل پروفایل شخصی گوگل اسکالر می‌توانید برخی از استنادات خود را مرور کنید و ببنید مردم چطور از کارهای شما استفاده می‌کنند و بدین ترتیب شاخص h خود را بررسی کنید.

نمونه‌ای از پروفایل تکمیل‌شده

فراموش نکنید که گوگل همیشه استناد صحیح را برای کارتان دریافت نمی‌کند و ممکن است کارهایی را انتخاب کند که شما ترجیح می‌دهید آن‌ها را فراموش کنید. می‌توانید خودتان انتخاب کنید که چه چیزی را به نمایش بگذارد.

پروفایل کامل شده گوگل اسکولار

استخراج لیست مقالات از گوگل اسکالر

اگر مایلید که مقالات خود را از گوگل اسکالر استخراج کنید (مثلاً به ORCID iD اضافه کنید)، می‌توانید فایل BibTeX (یا فرمت‌های دیگری نظیر EndNote، RefMan و CSV) ایجاد کنید.

مقالاتی را که می‌خواهید استخراج کنید، با کلیک بر روی باکس واقع در سمت چپ لیست انتخاب کنید (برای انتخاب تمام موارد، روی باکس واقع در نوار منوی خاکستری کلیک کنید).

فرمت مورد استفادهٔ خود را انتخاب کنید و آنگاه فایلی حاوی مقالات شما دانلود خواهد شد. اگر این فایل دانلود نشد، از گزینهٔ “Save page as” در جستجوگر خود استفاده کنید و فایل را با پسوند .bib (برای استخراج کردن Bib Tex) ذخیره کنید. به همین ترتیب، رکوردها را کات و پیست و در ووردپد یا ویرایشگرهای مشابه متن با پسوند .bib ذخیره کنید.

چرا استنادات گوگل اسکالر بیشتر از Scopus یا Web of Science است؟

ممکن است متوجه شوید که تعداد استنادها به مقالات شما در گوگل اسکالر بیشتر از سایر پایگاه‌های داده‌ای نظیر Scopus Web of Knowledge یا Microsoft Academic است.

برعکس سایر پایگاه داده‌ها، گوگل اسکالر لیست منابعی که در حال جستجو برای یافتن استنادات به مقالات شما هستند را ارائه نمی‌کند. نگرانی‌هایی در مورد کیفیت استنادات شمارش‌شده وجود دارد زیرا ممکن است از ادبیات به‌دقت داوری شده نشات نگرفته باشند. گوگل اسکالر استنادات را از مجموعه اسلایدها، گزارش‌ها، مقالات کارشناسی و سایر منابع آنلاین شمارش می‌کند. گوگل اسکالر همچنین ممکن است استنادات را از مطالب قدیمی برندارد زیرا فرمت دیجیتال آن‌ها موجود نیست.

استناد به برخی منابع، به‌عنوان مثال کتاب‌ها، ممکن است در گوگل اسکالر بسیار بهتر باشد زیرا در سایر پایگاه‌های کتاب‌شناسی اشتراکی پوشش داده نمی‌شوند. داشتن امتیاز استناد به کتاب می‌تواند برای پژوهشگران بسیار مفید باشد که در آن‌ها خروجی مقالات غیر ژورنالی امری رایج است.

هیچ پایگاه داده‌ای قادر نیست تمام خروجی‌ها را در تمام موضوعات پوشش دهد. این نکته را هنگام استفاده از داده‌های استنادی از منابع مختلف فراموش نکنید.

نتیجه گیری

شما با ساخت پروفایل در گوگل اسکالر می‌توانید صفحه‌ای حرفه‌ای که معرف کارهای علمی و مقالات شماست داشته باشید. اگر در ساخت پروفایل خود به مشکل یا نکته خاصی برخوردید، حتما آن را در بخش کامنت‌های سایت مطرح کنید. در صورتیکه می‌خواهید مقاله خود را برای ارسال به ژورنال‌ها ترجمه کنید، می‌توانید از خدمات حرفه‌ای ترجمه مقاله سایت شبکه مترجمین ایران استفاده کنید.

منبع
Google Scholar: the ultimate guide

نوشته های مشابه

‫21 دیدگاه ها

  1. مقاله خوبی بود فقط من از این ابزار چون انگلیسیه نمی تونم خوب استفاده کنم کاش این ابزار فارسی بود.

    1. تیم تولید محتوا ترنسنت گفت:

      سلام کاربر گرامی ممنون از اینکه این مقاله را مطالعه کردید و مورد توجهتون قرار گرفته. پیشنهاد می کنم برای استفاده درست از این ابزار حتما از برنامه ترجمه گوگل استفاده کنید البته ما نحوه استفاده از این ابزار برای صفحات وب را در مقاله دوربین ترجمه گوگل آموزش داده ایم. شما می تونید با خوندن این مقاله مشکل خودتون و به راحتی حل کنید.

  2. با سلام
    من یه مقاله تخصصی تو رشته خودم که پزشکیه پیدا کردم ولی زبانش آلمانی و امکان ترجمه آنلاین هم وجود نداره میشه بگید برای سفارش آنلاین چکار باید بکنم؟

    1. حامد بصیرت گفت:

      سلام
      کاربر گرامی برای ترجمه مقاله خود به زبان آلمانی می تونید به صفحه ترجمه آلمانی مراجعه کنید و پس از دریافت اطلاعات لازم در این خصوص وارد پنل کاربری خود شوید و فرایند سفارش ترجمه را به صورت آنلاین انجام دهید.

    2. چگونه میتوانم در گوگل اسکولر وارد شوم و سرچ کنم .

  3. سلام من برای پایان نامه ام نیاز دارم مغاله های اینگلیسی پیدا کنم ولی زبان اینگیلیسیم افتضاحه و اینکه یکی یکی تیترارو ببرم تو گوگل ترنسلیت خیلی وقت گیره. وقتی دوستم تو گوگل اسکولار چیزی رو سرچ می کنه یه گزینه براش میاره که با زدن اون تیتر مقاله ها به صورت خودرکار براش ترجمه می شه. چطور میشه این گزینه رو تو سیستم منم فعالش کردکریمی

  4. سلام. ببخشید یه نفر میشه راهنمایی کنه از مقالات خومون که تو گول اسکولار و پروفایل خودمون هستن با کدام گزینه میتونم کاری کنم که برای همیشه کسی وارد صفحم میشه اون مقاله ای که سال جدیدتر چاپ کردم اول نمایش داده بشه؟ یعنی به ترتیب سال لیست بشه نه بر اساس بیشترین رفرنس خورده شده؟

  5. سلام وقت بخیر
    از چه روشهایی میتونم اسامی کسانی که راجب یک موضوع کار کردند در گوگل اسکار پیدا کنم؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  6. ببخشیدمن تابحال دوبار در گوگل اسکولار ثبت نام کردم،اما وقتی؟در گوگل نام خودم را سرچ می کنم، صفحه من را در گوگل اسکولار نشان نمیدهد،مشکل از کجاست؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام منم همین مشکل رو دارم

  7. سلام، ممنون از مطلب مفیدتون.
    آیا میشه مقالات رو دو زبانه بصورت فارسی و انگلیسی، همزمان وارد کرد یا باید جداگانه باشن؟
    و اینکه چرا بعضی از مقالاتی که اد میکنم بصورت سند در گوگل اسکالر ظاهر میشن و به سایت اصلی لینک نمیشن؟

  8. با سلام و احترام
    میبخشید من به تاز گی برای خودم پروفایلی ایجاد کردم و از زمانی که این پروفایل ایجاد شد تمام مقالاتی که استاد راهنمای بنده بررسی میکنن در قالب ایمیل برای بنده ارسال میشه این موضوع برای مقالات مورد بررسی بنده هم اتفاق میفته چطو میتونم این امکان رو دی اکتیو کنم .متشکرم

  9. ببخشیدمن پروفایل در گوگل اسکولار ساختم ،اما وقتی؟در گوگل نام خودم را سرچ می کنم، صفحه من را در گوگل اسکولار نشان نمیدهد،مشکل از کجاست؟ و اینکه چند صفحه بعد با نام google semantic برای اسم من صفحه ای باز میشه. ضمنا من ایمیل دانشگاهی ندارم میشه از ایمیل دیگه جایگزین استفاده کنم؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  10. سلام وقتتون بخیر. من از داشگاه فارغ التحصیل شدم و الان ایمیل یا اکانتی از دانشگاه ندارم. باید چیکار کنم؟

  11. سلام دکمه سیو تو مندلی گوگل اسکولار کجاست؟

  12. آیا راهی هست که بتونیم مقالات مربوط به فقط یک رشته خاص رو جستجو کنیم؟ مثلا من یه موضوعی رو میخوام که تو محیط ریاضی کار شده باشه…

  13. سلام. در بخش نوشتن علایق پژوهشی پروفایل گوگل اسکالر، من هر چی علایقمو میزنم، بدون فاصله قرار میگیرن و تا نزنی روشون، کامل نشون نمیده نوشته رو… دوتا حیطه هم بیشتر نیست. نمیدونم چطور درست میشه. لطفا راهنمایی بفرمایید..

  14. سلام
    من یوزر اکانت جی میل برای ورود به اکانت اسکولا رو فراموش کردم. در نهایت یک جی میل دیگه ساختم. الان که میخوام ادیت انجام بدم تو پروفایلم مجدد از من تنظیم پروفایل میخواد. این یعنی من لینک قبلیم تغییر می کنه؟ یا اینکه دو اکانت خواهم داشت؟

  15. سلام در گوگل اسکالر یک پروفایل با اسم و مشخصات من ایجاد شده است که مربوط به من نیست و مقالات محققان دیگر را جز پروفایل خود قرار داده است چطگر میتوانم درخواست پاک کردن این پروفایل رو بدم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا